Monday, August 23, 2010

Ini entry hampeh!

Seperti yang anda sedia maklum, tiket bus untuk balik raya telah naik lebih 10% which to me sangat MAHAL! Begitu juga dengan bus transnasional yang  mana pada tahun lepas, saya comment benda yang sama suka cekik darah.  Bagi sesiapa yang belum baca cuba click---(link).Tapi nak taknak, penumpang bus seperti saya ni has no choice terpaksa beli juga dengan harapan tiba di kampung halaman dengan selamatnya. However, this year I don’t take that bus to go home sebab tiket dah habis. Memandangkan tahun ini saya tidak lagi bekerja part time, jadi hujung minggu sangat terluang dan tak tahu nak buat apa. Jadi pergi ke rumah makcik di Seremban menjadi rutin mingguan. This semester, terpaksa melupakan hasrat shopping sakan even banyak sale and shopping raya because this year my little brother dah masuk university. Banyak belanja yang diperlukan plus I’m going to China this October yeayy!!

However, hanya bus transnasional yang ada trip ke Seremban setiap hari dan setiap 1 jam (ada juga setengah jam). So saya telah menjadi pemupang yang setia menaiki bus transnasional. Pada hari Jumaat yang lepas, saya sekali lagi menaiki transnasional ke Seremban (kan dah cakap penumpang setia). Tapi ini pertama kali saya menaiki bus ke Seremban pada pukul 3.30pm. Nak tahu, kami diberi bus yang buruk (bus trans kebanyakannya baru, besar dan selesa) dan sempit. Naik je bus, bau dia Ya Allah! Busuk! Dengan aircond dia rosak, bus pula penuh dengan penumpang. Sakitnya hati! Bus express ni anda taula kan tingkap dia kedap udara. Then, driver pegi tutup pintu pula, dah macam dalam tin sardin saya rasa. Memang tak boleh bernafas dalam tu. Naik je terus rasa sakit kepala. Dalam hati dah menyumpah seranah, “Dahla tiket mahal, dapat lak naik bus buruk macam ni. Lepas ni tak nak aku naik bus pukul 3.30pm lagi!” Terpaksa la kan cakap macam tu sebab kalau tak naik bus trans, bus lain takda ke Seremban. Nasib kami baik kerana hanya berada dalam keadaan begitu selama setengah jam. Driver bus membawa kami ke kawasan pakir bus dan menukar bus di sana. Agak selesa kerana aircond berfungsi dan bus sudah tidak berbau.

Nak tahu tak, kaunter transnasional di Melaka Central mengambil duit penumpang secara senyap. Contohnya; harga tiket bus RM6.80, kita akan dikenakan 10cent untuk insurans tetapi kaunter bus akan minta kita bayar RM7. Kalau di terminal2 Seremban, kaunter hanya akan charge RM6.90 dan akan memulangkan baki. Kalau aku accident, aku suruh parents aku tuntut bayaran yang sewajarnya! So, diharapkan Menteri Pengangkutan Jalanraya dan seangkatan dengannya dapat mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap bus companies yang dalam sembunyi menipu penumpang dan tidak mengikut piawaian yang sepatutnya.

No comments: