Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan bulan yang mulia...

Today is the first day of Ramadhan. I’m starting to listen to Raya songs. Ini adalah perkara biasa yang saya lakukan di bulan puasa sebelum menjelang raya. Seronok sangat dapat bertemu bulan Ramadhan sebab saya dapat memperbanyak amal ibadat saya. LWH pun sedang biasakan diri berpuasa. Chaiyok sayang semoga you berjaya puasa hari ini. Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat dinantikan oleh seluruh umat Islam di mana pada bulan ni banyak rahmat dan hikmah. Umat Islam dapat mengeratkan silaturrahim (solat terawikh, bertukar-tukar juadah, buka puasa beramai-ramai), dapat meningkatkan amal ibadat (solat sunat, membaca alquran), dan menahan segala hawa nafsu.

Dengan rasa rendah diri dan malu, dengan jujurnya saya mengaku yang saya jarang sekali melakukan solat sunat sebelum ni dan hanya membaca Alquran bila saya rasa ingin baca sahaja. Enough say yang saya sering lakukan hanyalah baca yasin. Tapi di bulan puasa ni, saya rasa sangat insaf, saya ingin melakukan kebaikan dan sangat ingin menjadi orang yang terbaik. Di bulan puasa ni juga kita dapat mengawal hawa nafsu di mana kalau hari-hari biasa shopping complex tempat tumpuan kita, sekarang kita hanya rasa nak duduk kat rumah je kan? Letihla jalan-jalan ni. Sekaligus dapat mengurangkan perbelanjaan kita.

Selamat berpuasa semua!!

No comments: