Saturday, September 26, 2009

Tiket TRANSNASIONAL MAHAL!!

Daripada biar entry ini kosong meh nak isikan sikit fakta tentang transnasional kenapa tiket dia mahal sangat.
1) Dia sekor-sekor je naik harga tambang sebanyak RM3. Tak tau la pula kalau ikut per cent tapi yang pasti kalau dari Melaka nak ke KL, Shah Alam dan Kedah memang dia charge RM3. Kalau bas lain pun naik harga mungkin baru lagi sebab masa saya beli sebelum balik raya, harga tiket bas lain memang tak naik lagi.
2) Akan mengenakan charge jika ingin menukar tiket. Walaupun nak tukar hari yang sama tapi waktu je lain memang kena charge. eg: Masa saya nak balik raya pada 16/9, saya ingin menukar tiket dari pukul 2pm kepada 1pm kerana takut jalan di KL jem dan tak sempat tiba untuk menaiki bus ke Kedah. Nak tau kena charge berapa? Separuh dari harga asal. Harga asal RM12.40 dan setelah dinaikkan sebanyak RM3 jumlah menjadi RM15.40 (harga ni tetap sampai kenaikan seterusnya) so kena tambah RM7.70. Mahal tak anda rasa? Bagi saya mahal sebab saya hanya ingin menukar tiket lebih awal bukan syarikat dia rugi apa-apa pun. Kalau tukar tarikh atau ingin jual tiket mungkin la agak berbaloi tambah duit or dibayar separuh.
3) Minggu pulang berhari raya, ada tiket yang ingin ditukar terpaksa membayar 100% harga tiket. Maksudnya beli tiket baru la. Rugi kalau korang bagi balik tiket tu dan tambah duit sebab nanti dorang jual balik kat orang lain. Untung berkali ganda.
4) Sangat panctual (mungkin 1 kelebihan) dan akan meninggalkan penumpang yang lambat naik walaupun selama beberapa minit.
Walaupun bas transnasional dikatakan selamat dan kurang terlibat dalam kemalangan namun saya rasa harga yang dikenakan sangat mahal dan boleh menyebabkan orang ramai berasa kurang senang. Janganlah mengambil kesempatan terhadap kelebihan yang anda ada kerana lebih banyak kita beramal, lebih murah rezeki kita. Syarikat Transnasional dah terlalu stabil dan akan masih mengalami keuntungan yang besar sekiranya tidak menaikkan harga tiket. Jika ramai penumpang yang berfikir seperti saya dan tidak mahu menaiki bas transnasional lagi pasti syarikat tersebut akan mengalami kerugian yang besar. Hentikanlah kenaikan tambang bas tersebut supaya ramai orang akan setia dengan transnasional.

No comments: