Monday, August 31, 2009

Selamat hari Merdeka..


Hari ni 31 Ogos 2009 merupakan hari kemerdekaan. Selamat Hari Merdeka Malaysia!! Saya keluar dengan kawan-kawan membeli barang. Selepas tu terus pulang ke rumah memandangkan tengah berpuasa so takut kepenatan. Teringat kenangan 2 tahun lepas, saya menyambut puasa di Johor Bharu rumah Ila. Masa kecik-kecik dulu saya selalu juga sambut merdeka dengan keluarga. Biasanya kami akan berada di dataran merdeka pada malam 31 Ogos untuk melaungkan Merdeka! Merdeka! Merdeka! hahaha seronok. Tambah pula kalau ada percikan bunga api. Walaupun percikan bunga api selalu ada tak kira apa perayaan, tapi untuk merdeka perasaan dia lain sikit la. Selepas laungan tersebut, kami sekeluarga akan pulang ke kampung di Sik. Pernah sekali di kampung ada acara sukaneka pada hari merdeka. Saya menyertai acara mencari harta karun. Nak tau menang ke tak?Mestila menang hehehe. Kalau tak menang, tak mention ok? (up diri sikit) Bila umur makin bertambah dan makin dewasa, sambutan kemerdekaan saya semakin berbeza. Ketika di sekolah dulu, saya masih join laungan kemerdekaan tu tapi di university semua tu telah hilang. Namun sebagai anak yang lahir selepas kemerdekaan, saya sangat bersyukur kerana tidak mengalami perasaan terseksa dijajah.

No comments: