Saturday, August 1, 2009

Keraguan

Mampukah seseorang yang baru memeluk Islam mengikuti ajaran Islam? Pagi tadi sempat saya mendengar perbualan telefon di siaran Hot FM. Seorang wanita menceritakan kekecewaan dirinya apabila suami yang bergelar mualaf (baru memeluk Islam) tidak berminat untuk mendalami agama itu. Wanita itu menambah, suaminya merupakan seorang yang sangat prihatin terhadap keluarga dan layanannya terhadap mereka anak-beranak dilabel sebagai ‘first class’. Namun dia kecewa dan sedih dengan sikap suaminya yang tidak mahu menjalankan tanggung jawab seperti bersolat 5 waktu dan membaca Al-quran. Si isteri berhasrat untuk mengerjakan umrah dan haji bersama suami. Hasrat tersebut tidak mungkin kesampaian jika si suami tidak berubah.

Bagaimana seorang isteri dapat mengubah cara hidup si suami sedangkan kita tahu suami merupakan ketua keluarga dan kita tidak boleh membantah percakapannya? Bagaimana pula dengan wanita kini yang banyak memilih untuk hidup bersama saudara baru? Kita dapat melihat artis kini yang banyak memilih “mat saleh” sebagai pasangan hidup namun kebanyakannya hanya bertahan untuk beberapa tahun sahaja. Saya tidak menolak pada jodoh yang telah ditetapkan namun sebagai seorang yang tidak sempurna, saya juga mengharapkan seseorang untuk menyempurnakan kekurangan yang ada pada diri saya. Sekurang-kurangnya seseorang yang mampu menegur kesalahan saya ketika saya lalai dalam kehidupan dan membantu ketika saya memerlukan. Seseorang yang sanggup menyayangi keluarga saya dan menyokong segala keputusan yang saya lakukan.

Semoga hidup ini tidak sesukar yang kita jangkakan.

No comments: