Monday, October 26, 2009

Rasa sangat 'USELESS' bila terpaksa minta duit dari parents..

Kenapa saya rasa sangat useless bila terpaksa minta duit dari parents apabila sengkek (broke)?
1. Sebab saya dah berusia 22 tahun (dah cukup besar untuk tidak bergantung hidup dengan parents). Dah lebih 20 tahun parents tanggung tak tahu sempat ke tak balas jasa dorang tersebut sehingga 20tahun.
2. Saya pemegang biasiswa SLTP yang membolehkan saya belajar secara percuma dan mendapat elaun setiap semester.
3. Saya bukan dari golongan orang berada (tak kaya)

Tapi kenapa saya terpaksa juga minta duit dari parents saya?
1. Sebab saya tidak bijak menguruskan wang (sebulan mesti akan berbelanja melebihi rm500)
2. Saya tidak membelanjakan kesemua biasiswa yang saya terima untuk kepentingan sendiri.
3. Saya tiada pilihan lain melainkan pinjam dari kawan (segan pula).

Semester saya telah mengambil 1 inisiatif untuk mengatasi masalah tersebut iaitu dengan bekerja part time. Penat tu memangla sebab masa yang ada untuk berehat di rumah terpaksa digunakan untuk bekerja but I have so much fun at the work place. Selain itu, ada juga faedahnya bila bekerja ni sebab saya tak perlu lagi melepak di luar sambil menghabiskan duit yang ada tetapi menambah pendapat sekaligus mendapat pengalaman dan kawan-kawan baru.
p/s: Kepada lelaki di luar sana yang rasa dirinya bekerjaya, bergaya dan kaya,,bolehla masuk meminang saya KAHKAHKAH.

No comments: